sâmbătă, octombrie 08, 2011

Dacii si o fituica numita "Historia"...

Descopar pe site-ul revistei Historia un articol semnat de Irina Manea: "Dacomania sau cum mai falsificam istoria", in care "cultul dacic" este incadrat la capitolul "extremism" si ma pune necuratul sa las un comentariu...
Realizez ca nu ai acces la celelalte comentarii decat in momentul in care postezi propriul comentariu si nu se publica un comentariu pana nu se "modereaza" in redactie. Ca urmare public pe propriul blog comentariul lasat si pe site-ul Historia:
"Stimata doamna Irina Manea, v-am citit articolul cu atentie si rabdare. Nu sunt istoric, ca urmare nu am sa comentez din punct de vedere stiintific articolul dumneavoastra.
Totusi, daca "cultul dacilor" este dovada de extremism, "cultul rromilor cetateni romani care au devenit romani de etnie rroma si mai nou romani..." ce fel de dovada este???
Interesant este ca istorici britanici ii considera pe daci "absolut senzationali", ca la Vatican sunt statui imense care ii reprezinta pe daci, ca dacii sunt singurul popor infrant de romani care a beneficiat de o cronica in piatra (Columna lui Traian), iar in Romania cultul dacic sau cercetarile in aceasta directie sunt considerate extremiste sau de orientare legionara...
In al doilea rand, spuneti ca "Demersul protocronist se plaseaza in zona extremismului, mai ales cand trateaza un fragment istoric putin cunoscut". Pai, daca este putin cunoscut, este firesc sa avem mai multe speculatii si interpretari. Iar atata timp cat nu avem o cronica-descriere impartiala asupra curentului legionar sau asupra regimului Antonescu sau a regimului comunist, acuza de extremism mi se pare exagerat de... comandata!
Personal, pariez pe "fabulatia dacismului" care chiar daca nu reprezinta adevarul istoric in proportie de 100%, nici nu contine doza de narcisism malign al teoriei conform careia unii "sunt poporul ales" si, ca atare, pot emite judecati de valoare asupra celorlalti si pot stabili limitele extremismului si nationalismului in functie de interesele lor de grup. Pariez ca teoria dacismului ne va readuce la esenta de care ne-am indepartat si nu la reinventarea unei esente. Dumneavoastra, ca si istoric, probabil ca nu va puteti permite vulgaritatea unui pariu. Eu insa, ca stranepot al strabunicilor mei, nu am nici o retinere.
Multa sanatate!"
Intrucat nu imi este prea sigur cum "functioneaza" site-ul celo de la Historia, imi expun aici unele nedumeriri, zic eu legitime... Am ajuns cu totii la un consens, in privinta unor fapte istorice dovedite, si anume ca Dacia a fost invadata de romani, care au cucerit-o partial in urma a doua razboaie de mare anvergura. Unii sustin ca barbatii au murit in razboi, altii ca au fost toti luati sclavi sau inrolati in armata imperiului si dusi departe... Buun! Dar femeile au ramas! Adica indiferent cati colonisti au venit sau soldati, cati migratori sau nemigratori au intrat in Dacia (cea cucerita...), s-au "intalnit" cel putin cu o populatie feminina numeroasa - intrucat cronici despre vreo deportare masiva a localnicilor nu s-au gasit, iar Stalin inca nu se nascuse....
Logic, cel putin 50% din populatia care se va forma in Dacia ocupata va avea radacina materna daca, iar radacina paterna diversa, dupa cum diversi au fost colonistii ajunsi in Dacia. Deci, daca doar 50% din poporul daco-roman si mai apoi roman are radacini dace, mi se pare firesc sa stiu cate ceva despre acea radacina materna, daca nu doar din curiozitate, poate si pentru a intelege ce anume vrea sa spuna cineva care ma injura de mama...
Printre altele, sa nu uitam ca mamele sunt cele care transmit zestrea culturala a unui popor mai departe... educandu-si copii, transmitandu-le valorile si reperele mitice. Deci, este oare prea mult sa dorim deslusirea profilului si caracteristicilor acestei radacini dace, care a fost amprentata de insemnele civilizatiei fierului, de constructiile cetatilor si exploatarile aurifere?
Serios acum, am oare pretentii exagerate incercand sa aflu cate ceva despre bunici? Sunt legionar si extremist daca vreau si eu sa stiu cum traiau bunicii mei - ma rog, o parte din ei? In cazul in care raspunsul este "da, esti extremist!" doresc sa aflu cate ceva despre legitimitatea pe care o are cel care mi-l va da, de a emite judecati de valoare ! Abia apoi, ii voi raspunde....

5 comentarii:

Victor Roncea spunea...

Sursa reala si autoarea fotografiilor sunt de gasit aici:
http://roncea.ro/2010/07/28/dacii-de-la-vatican-fotografii/

iosif dragu spunea...

Multumesc pentru informatie!
Gasesc multe fotografii pe net, fara semnalmentele sursei.
Multumesc inca o data!

KLAUDYU spunea...

Mi-am propus să nu mă enervez astăzi, dar socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea de pe net. Patriotismul a devenit echivalent cu extremismul?!? În mod normal aş întreba cine i-a permis acestei dudui să scrie despre lucruri care o depăşesc. Însă răspunsul e clar, cu riscul de a fi catalogat drept fanatic conspiraţionist: acele forţe care conduc lumea din umbră. Îşi doresc să ne uităm istoria şi tradiţiile, dar în schimb să adoptăm religia unui fost trib de nomazi şi cultura unei ţări vechi de doar 200 de ani. Nu trebuie să ştim că tracii au fost prima civilizaţie din lume (mai veche decât cea sumeriană), ci doar să sărbătorim Halloween sau Valentine's Day. Iar noi ne conformăm, încercând să trăim "visul american" cu burţile şi capetele goale. Nu ştim numele a cinci domnitori români, însă cunoaştem zeci de actori de duzină de la Hollywood. Ne împleticim în limba română însă vorbim engleza musai cu accent "gangsta". Nu ştim din ce se face mămăliga dar mâncăm la Mc Donald's şi KMC. Nu ştim un vers din Eminescu dar recităm strofe întregi din repertoriul lui Justin Bieber sau Hannah Montana. În cazul ăsta, doamna Manea (până şi numele îi identifică gradul de cultură) ar trebui să afle că unii dintre noi preferă să fie extremişti, decât trădători.

iosif dragu spunea...

Personal ma gasesc in situatia in care nu mai pot da inapoi, nu mai pot accepta compromisul cu nonvaloarea. Tradarea nu este fata de Romania sau fata de poporul roman, ci fata de UMANITATE si constructiile ei... Nu stiu daca eu personal sunt un stra-, stra-, stra-nepot a vreunui tarabostes, si nici nu conteaza prea mult! Poate radacinile mele sunt cumane si germane cu ceva slav si hun...NU ARE IMPORTANTA! Are importanta faptul ca popoarele nu dispar in neant la comanda unor politruci nevolnici si nici civilizatiile nu trec la cosul de gunoi dupa cheful scursurilor care detin puterea politica! Poporul dac a construit o civilizatie si o cultura, a transmis-o mai departe si a impregnat tot ceea ce a venit in contact cu spatiul carpato-danubiano-pontic! Nu neg si nu contest contributia tuturor celor care au trecut prin acest spatiu la imbogatirea sa spiritual-culturala. Dar nici nu pot accepta argumente schizofrene in care cate un popor dispare, altele trec si pleaca si o mandrete de pamant bogat, plin de paduri, ape si munti cu aur, ramane asa, ca o pleasca la indemana primului venit care a venit intr-un tarziu... Nu stiu daca sunt foarte clar, poate voi fi mai explicit in postarea pe care o voi publica astazi.
Multumesc pentru comentariu si felicitari pentru blog. Cred ca atingi ceea ce eu numesc psiho-istorie intr-o maniera foarte sensibila!!! Sper sa am timp sa iti fac o vizita cat de curand:) Numai bine!

KLAUDYU spunea...

Nu ştiu ce să spun legat de sensibilitate dar îţi mulţumesc pentru apreciere. Eşti binevenit. Numai bine şi ţie!