sâmbătă, mai 22, 2010

fara a sti...

Am vazut un film, demult: "Milarepa". Mi-am adus aminte replica maestrului vrajitor, la rugamintea lui Milarepa de a se razbuna pe rudele sale, folosind magia neagra:"... oamenii aceia merita sa fie pedepsiti... pentru ca nu mai stiu sa faca diferenta dintre bine si rau...".
Mi-am amintit cuvintele maestrului vrajitor, uitandu-ma in jurul meu.
Dupa luni, ani in care am incercat sa radiografiez societatea romaneasca atat cat o pot eu vedea, atat cat pot patrunde, pentru a intelege...
Dupa incercarea nereusita de a raspunde si de a-mi raspunde la intrebarea "de ce vreti sa plecati din Romania?.."
Dupa incercarea nereusita de a ierta..
In ultimii ani s-a vorbit despre lipsa unor politici coerente, despre ineficienta unor sisteme (medical, juridic, legislativ, de invatamant..). Am vorbit despre pauperitate si dictatura religioasa. S-a vorbit despre fenomenul politic si social. Se incearca din rasputeri definirea falimentului national romanesc, ca un cumul de crize: sociala, financiara, morala, politica etc.
Realitatea insa, poate fi extrem de simpla iar raspunsul poate fi cuprins in cateva cuvinte: neputinta de a face diferenta intre bine si rau. Nu ma refer aici la repere religioase sau filozofice.
Ma refer la capacitatea de a percepe un reper, indiferent de natura lui.
Cand o colectivitate, mai mica sau mai mare, isi pierde (sau renunta la..) capacitatea de perceptie a propriilor repere, viata se va conserva impotriva miscarii si o lege fundamentala a vietii este incalcata.
Am auzit despre sinucideri individuale, despre sinucideri rituale colective dar nu si despre sinucideri nationale. Sinuciderea unei natiuni! Chiar daca nu am fi creat nimic altceva ca natiune, aceasta premiera istorica, ne va asigura un loc de frunte in inconstienta colectiva...
Pacat ca nu vom sti niciodata daca e bine sau rau...

Niciun comentariu: